Gimnazjum nr 1 w Jaśle

Spokojnie, to tylko STRES.

 

Czyli o pozytywnej dawce stresu (egzaminacyjnego)

 

„ Nie stresuj się…”, „Nie denerwuj się…”, Nie przejmuj się…”. Takie rady mogą usłyszeć uczniowie klas trzecich przed egzaminem gimnazjalnym. Czy to jednak dobre rady? 

Wyobraź sobie, że wchodzisz na salę egzaminacyjną, zajmujesz swoje miejsce, dostajesz test i ogarnia Cię…… NUUUDA. Wynik Twojego egzaminu?? Raczej wątpliwy. Okazuje się bowiem, że w pewnych sytuacjach stres jest NIEZBĘDNY. To on mobilizuje Cię do działania, motywuje do nauki, pomaga się skoncentrować, poprawia zdolności pamięciowe. Jest tylko jeden warunek – musi to być stres KRÓTKOTRWAŁY i UMIARKOWANY,        bo tylko taki Ci służy. Co zrobić żeby stres przed egzaminem nie wymknął się spod kontroli ale stał się Twoim sprzymierzeńcem?

W zdrowym ciele - odstresowany duch. Aktywność fizyczna to najlepszy sposób na trzymanie stresu pod kontrolą. Naukowcy udowodnili, że regularny wysiłek fizyczny daje takie same rezultaty jak niektóre leki uspokajające. Zamiast w ramach relaksu spędzać czas przed komputerem, wyjdź na spacer, pojeździj na rowerze, idź pobiegać. Twój umysł zregeneruje się znacznie bardziej, Twoje ciało się odpręży a Ty zyskasz spokój i więcej pewności siebie.

Odstresowanie przez oddychanie. Gdy się denerwujesz, oddech staje się płytki i krótki a nawet nieświadomie wstrzymujesz go. To sprawia, że Twój mózg jest niedotleniony – w głowie pojawia się chaos i nie potrafisz jasno myśleć. Dlatego najprostszą, a zarazem niezwykle skuteczną techniką relaksacyjną jest głębokie, świadome oddychanie. Tak zwane oddychanie brzuszne, podczas którego nabierasz powietrza do brzucha a nie tylko do klatki piersiowej.

Myślenie? Tylko pozytywne. Nie zakładaj z góry, że Ci się nie powiedzie. Zamiast zadręczać się myślami o porażce, wyobraź sobie, że niedługo będzie po wszystkim a ty zdobędziesz upragniony wynik! Poczuj tę satysfakcję, poczuj dumę z siebie. Powtarzaj sobie: „poradzę sobie” „potrafię to zrobić”

Kontrola przede wszystkim. Oczywiście nawet najbardziej wyszukane techniki relaksacyjne nie polepszą rezultatów, jeżeli w głowie pustka. Merytoryczne przygotowanie to podstawa, ale poznaj też wszystkie szczegóły sytuacji egzaminacyjnej: kiedy, w jakiej sali, ile pytań, ile masz czasu. Im więcej wiesz, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że coś Cię zaskoczy i tym większe poczucie kontroli nad sytuacją.

Powodzenia!

 

Anna Sokołowska - psycholog


 

 

 
© 2009 Gimnazjum nr 1 w Jaśle
Webmaster