Gimnazjum nr 1 w Jaśle

Jasielscy artyści plastycy o przestrzeni w sztuce.Liga Naukowa z Lotosem

Jesteście Państwo artystami, którzy ukończyli jedną z najlepszych Polskich uczelni artystycznych ASP. Od zawsze chciał Pan/Pani być artystą/artystką? Co spowodowało, że wybrała Pani/Pan tę właśnie drogę?

Małgorzata Samborska:

  Sztuką zainteresowałam się już w dzieciństwie. Chętnie uczestniczyłam w zajęciach plastycznych w szkole i w Domu Kultury. W wolnych chwilach od kiedy pamiętam też coś tworzyłam- rysowałam, malowałam, rzeźbiłam.  Podjęcie decyzji o studiach plastycznych było dla mnie łatwe, nie widziałam się na innym kierunku studiów. Zamiłowanie do sztuki zwyciężyło.

Bogdan Samborski:

  Z kolei ja podkradałem tacie narzędzia z warsztatu i na znalezionych na podwórku kawałkach drewna coś rzeźbiłem. W szkole rysowałem chętnie komiksy, karykatury itp. Dla mnie decyzja o drodze zawodowej w kierunku artystycznym nie była łatwa, ale nie mogłem sobie wyobrazić, że będę pracował w innym zawodzie niż związanym ze sztuką. Pomogło wsparcie mojej mamy która jest malarką.

Miał Pan/Pani swojego mistrza, artystę, który była wzorem, inspiracją?

Małgorzata Samborska:

Ciężko wybrać jednego mistrza. Jednak inspirowali mnie na pewno tacy artyści jak: Auguste Rodin, Henry Moore, Rosso Medardo, Alberto Giacometti, Amedeo Modigliani. Na studiach mieliśmy również dobrych profesorów.

Bogdan Samborski:

 Myślę dokładnie tak samo. Wielkim źródłem wparcia na studiach był dla mnie profesor Bandura. Natomiast artyści którzy mnie fascynują to: Van Gogh, Alberto Giacometti, Pablo Picasso, August Zamoyski, Xawery Dunikowski, Edvard Munch - wiele wnieśli do moich twórczych przemyśleń.

Prowadzicie Państwo Pracownię, która organizuje warsztaty plastyczne dla dzieci, młodzieży, starszych. Prowadzicie Galerię, która organizuje wystawy pokazujące twórczość artystów z terenu Podkarpacia i nie tylko. Sami tworzycie. Jesteście członkami Stowarzyszenia Jasielskich Plastyków PlaJa, grupy, która organizuje wystawy w różnych zakątkach Polski i świata. Wygląda na to, że całe Państwa życie wypełnia sztuka. Łatwo być artystą w Jaśle?

Małgorzata Samborska:

 Nie jest łatwo być artystą. Sztuka niestety nie cieszy się dużym zainteresowaniem. Tworzenie niekoniecznie jest  związane z miejscem zamieszkania czyli Jasłem. Obecnie zmieniły się media, poprzez które odbieramy sztukę, i przez to jest zmniejszone zainteresowanie bezpośrednim kontaktem ze sztuką.

Bogdan Samborski:

  Nie jest łatwo być artystą i nie jest łatwo być artystą w Jaśle. Początki były bardzo trudne. Teraz jest łatwiej niż dziesięć, dwadzieścia lat temu. Powiększyło się grono odbiorców naszej sztuki. Ludzie chętniej przychodzą na wystawy czy też korzystają z warsztatów plastycznych (rzeźba, ceramika, rysunek i inne) które organizujemy w naszej pracowni jak też również poza nią. Razem z Żoną zajmujemy się również konserwacją dzieł sztuki. Odbiorców naszych prac mamy też poza Jasłem i poza Polską.

 

W jakiej technice tworzy Pan/Pani swoje prace? Czy ma Pan/Pani jakąś ulubioną?

Małgorzata Samborska:

  Tworzę głównie w ceramice, ale też pracuje w emalii, kamieniu. Czasami łącze te materiały. Ostatnio robię collage we własnej technice (płaskorzeźby z papieru).

Bogdan Samborski:
  Specjalizuje się w rzeźbach z brązu. Rzeźbie też w drewnie, kamieniu, eksperymentuje z emalią, łącząc ją z kamieniem. Łączę tez brąz ze szkłem witrażowym.

Czy interesuje Pana/Panią głębia,  przestrzeń w sztuce?
  To nas dzisiaj interesuje najbardziej i to właściwie stało się powodem naszej wizyty w Pana pracowni.


Małgorzata Samborska i Bogdan Samborski:

  Żyjemy i obracamy się w przestrzeni, więc przestrzeń nas otacza i na nas wpływa, następuje cały czas interakcja. Jako artyści jesteśmy przede wszystkim rzeźbiarzami, więc przestrzeń jest dla nas bardzo ważna. Bryła, proporcje, zależności między elementami w rzeźbie są najistotniejsze. Trójwymiarowość – oglądanie pracy ze wszystkich stron, tak żeby widząc przód można było zobaczyć tył i odwrotnie jest bardzo trudne i dla nas bardzo ważne. Powietrze które istnieje między elementami jest równie ważne jak sam przedmiot. Relacje między nimi są nierozłączne! Są to problemy które staramy się za każdym razem przy realizacji swoich prac rozwiązywać. Codziennie się uczymy i staramy się na świeżo podchodzić do tematu nie posługując się schematami. Jedynym kryterium jest nasz wzrok i nasze odczucia. Równie ważne dla nas tak jak w muzyce jest harmonia całości. Realizując szczegół staramy się pamiętać o całości i odwrotnie.

Artyści prezentujący prace w Państwa Galerii to artyści zainteresowani pokazaniem głębi w obrazie, trójwymiaru,  czy artyści reprezentujący malarstwo nowoczesne oparte np. na grze kolorów, czy abstrakcji? Czy oddanie perspektywy w malarstwie czy rysunku nie należy do przeszłości? Czy współcześni artyści nie  wolą bardziej zaskakiwać czymś czego jeszcze nie było  niż odtwarzać rzeczywistość, w której pokazana jest głębia?

Małgorzata Samborska, Bogdan Samborski:

  W sztuce wizualnej przestrzeń jest bardzo ważna, w każdym jej wykonaniu. Czasami jest bardziej widoczna (np.: zastosowanie perspektywy), a czasami bardziej skomplikowana i trudna w odbiorze (np. zastosowanie kolorów, natężenia barw czy rysunku). Nie ma znaczenia czy praca jest realistyczna, abstrakcyjna czy wykonana w innym stylu. Wszystko zależy od odbiorcy. Czasami artysta bardziej skupia się na jakimś temacie, który w większy (bardziej widoczny) sposób skupia się na przestrzeni. Jeżeli chodzi o rzeźbę to sama w sobie jest przestrzenią..
  Współczesna sztuka jest trudniejsza w odbiorze, dlatego przeciętnemu odbiorcy trudniej jest dostrzec pewne elementy znane mu z realistycznych prac. Niektórzy artyści posługują się narzędziami abstrakcyjnymi (np. Performance , Happening) – którzy posługując się czasem- chwilą i sztuka zostaje tylko w nas. Nie ma materialnego dowodu wykonanej przez nich pracy (czasami zostaje dokumentacja wideo), tylko to co zostaje w naszej pamięci. I w tych pracach przestrzeń również istnieje. Głębia ( perspektywa) jest tylko jednym z elementów przestrzeni stosowanym w sztuce.
  Obecnie artyści skupiają się na jednym, dwóch elementach i ich używają żeby uzyskać efekt przestrzeni. Dawniej używano prostych i bardziej złożonych nie zawsze obecnie dostrzeganych elementów  aby uzyskać ten sam efekt. Nie każdy wie że w obrazach czy rzeźbach starych mistrzów można znaleźć elementy współczesnych kierunków sztuki.

 Przy pomocy jakich środków pokazuje Pan/Pani przestrzeń w swoich pracach?

Małgorzata Samborska, Bogdan Samborski:

  Nasze prace  to przede wszystkim rzeźba, a przestrzeń jest jednym z podstawowych elementów rzeźby. Nie wyobrażam sobie rzeźby bez przestrzeni. Rzeźba może być bardziej dynamiczna albo statyczna, lubimy stosować dynamikę w swoich pracach montując je tak jakby wydawały się unosić w powietrzu.  Efekt przestrzeni uzyskujemy przez użycie: kompozycji, ciężarów, gry światła. Odpowiednie stosowanie tych elementów może spowodować wrażenie jakie chcemy uzyskać.

Jeśli mowa o głębi w obrazie, perspektywie to w jakiej tematyce łatwiej jej poszukać?
Pejzaż miejski- architektura, czy pejzaż wiejski- lasy, łąki? Co wybrałby Pan/Pani, gdyby dostał takie zadanie?


Małgorzata Samborska, Bogdan Samborski:

  Na obrazie żeby zastosować perspektywę najłatwiej zastosować taki widok który wyraźnie pokazuje zbieżność linii (droga, ulica, budynki) pamiętając o kompozycji (złotym podziale). Każde rozwiązanie może być łatwe albo trudne, zależy jak podejdziemy do tematu. Najpierw trzeba przemyśleć temat i znaleźć rozwiązanie które będzie dla mnie odpowiednie. Będzie odpowiadało na temat. Nie można się kierować tym żeby łatwo i szybko wykonać pracę.

 Niedługo będziemy organizowały konkurs w ramach projektu podejmujący tematykę przestrzeni, perspektywy, trójwymiaru. Będzie to konkurs fotograficzny i plastyczny. Jakich wskazówek udzieliłby Pan/Pani młodym ludziom? Gdzie maja szukać inspiracji? Jak najlepiej podejść do tematu?

Małgorzata Samborska, Bogdan Samborski:

Powinni zwrócić uwagę, że przestrzeń nie tylko można uzyskać poprzez perspektywę i głębię. Niech poszukają w sobie innych rozwiązań i przemyślą temat. Niech się inspirują otoczeniem. Efekty głębi, przestrzeni można uzyskać również stosując: kompozycje, kolor, światło. Niech poszukują wielokierunkowo, nieschematycznie.

Jakie rady  dałby nam Pan/Pani przed wyborem przez nas najlepszych prac?


Małgorzata Samborska, Bogdan Samborski:

Ważne jest żeby praca była przemyślana, dobrze zakomponowana, po prostu profesjonalna. Ale tak naprawdę najważniejszy jest indywidualizm. Żeby praca nie była schematyczna, naśladowcza. W dobie komputeryzacji ogromnej produkcji, w ogromnej ilość jednakowych schematycznych rzeczy, lenistwa w odbiorze (braku myślenia), jakakolwiek rzecz która jest trudniejsza w odbiorze i zmusza do myślenia jest jak szklanka wody na pustyni … .

 
© 2009 Gimnazjum nr 1 w Jaśle
Webmaster