Gimnazjum nr 1 w Jaśle

Sposoby na zimne jesienne dni.

Jesień. Liście przybierają barwę czerwonych, złocistożółtych i pomarańczowych, a część ptaków wybiera się do cieplejszych krajów. Również inne zwierzęta zaczynają gromadzić zapasy na zimę. Cały otaczający nas świat wygląda zupełnie inaczej.

Mimo swojego uroku jest to jednak też okres przeziębień i grypy. Ludzie wychodzą z domów ubrani lekko, jeszcze jak na lato, a tymczasem zdradziecki chłodny wiatr z łatwością może każdego z nich zawiać. Nie tylko dlatego, że ktoś ubiera się niestosownie do pogody, również kiedy wychodzi np. z treningu zgrzany, ale nie zapnie kurtki. Czasem wystarczy zapomnieć założyć tylko szalik, żeby nabawić się bólu gardła.

Dlatego bardzo ważne jest, żeby dbać o swoje zdrowie i ubierać się na tzw. "cebulkę", czyli dużo warstw, które można stopniowo ściągać, kiedy robi się cieplej.

 Jak uniknąć jesiennych chorób i dolegliwości?
- uprawiać sport - najlepiej na świeżym powietrzu. Spaceruj codziennie - podnoszenie temperatury ciała pomaga oczyszczać krew zabijając zarazki.
- jeść produkty bogate w witaminę C oraz kwas skrobiowy.
-stosować pełnowartościową dietę, staraj się jeść o stałych porach.
-włączyć do swojej diety czosnek - badania dowodzą, że wspomaga odporność organizmu oraz jest dobrym „zabójcą” grypy.
- sapać odpowiednio dużo.
- ubierać się adekwatnie do warunków pogodowych.
- nie przebywać z osobami przeziębionymi
- myć często ręce
- unikać skupisk ludzi, np. w supermarkecie

 


 Jesień jest także niesprzyjająca dla meteopatów, gdyż następują skoki ciśnień, ospałość i zmęczenie, brak energii, migrena, problemy z koncentracją. Takie osoby powinny jeszcze ściślej stosować się do powyższych punktów. W ich jadłospisie nie powinno zabraknąć pieczywa pełnoziarnistego i kasz. Do tego zawsze warto sięgnąć po orzechy i rośliny strączkowe. Tam znajdują się witaminy z grupy B. Bólom głowy i złej koncentracji zapobiec może woda, naturalne soki, zielona herbata. Tyle, że trzeba ich wypijać co najmniej 5 szklanek dziennie. No i wysypiać się - nie mniej niż siedem - osiem godzin dziennie. W menu warto także uwzględnić produkty bogate w magnez. Jeść produkty zawierające białko: sery, jogurty oraz bardzo dużo warzyw i owoców.

Niedobory tego ważnego pierwiastka zaburzyć mogą pracę serca, powodować arytmię, przyspieszoną pracę serca, niedokrwienie i nadciśnienie.

 Nie należy zamykać się też w sobie i unikać wszelkich kontaktów z ludźmi. Należy spędzać dużo czasu na powietrzu zwłaszcza, że widoki są teraz niezwykle piękne, np. w parku albo w lesie, a nawet we własnym ogrodzie, czy na osiedle. Dni wcale nie muszą być szarobure, wystarczy choćby poczekać na zachód słońca, ale i bez niego na dworze jest mnóstwo barw. Dlaczego by też nie wybrać się pozbierać tych przecudownie kolorowych liści i coś z  nich stworzyć? Albo z kasztanów, żołędzi itp. Jesień mimo, że pełna chorób, to również bardzo piękna pora roku, dlatego ważne jest, żeby (odpowiednio ubrawszy się oczywiście) spożytkować ten czas.


Czas można sobie umilić w sposób np. zrobienia bardzo smacznej i zdrowej zupy kremowej z dyni! Oto przepis:

 Skład(na 3 porcje):
 ćwiartka średniej dyni
 2 ząbki czosnku
1 cebulka
 1 litr bulionu warzywnego lub drobiowego
2 łyżki masła do smażenia
sól i pieprz do smaku
 2 łyżki kwaśnej śmietany 18%
50 g pestek słonecznika

 Sposób przygotowania:

Przygotowanie: 15min.  ›  Gotowanie: 20min.  ›  Gotowe w: 35min.

1. Dynię obrać ze skóry i pokroić w drobną kostkę.
2. Na patelni rozpuścić masło i podsmażyć czosnek i cebulkę pokrojoną w drobną    kostkę. Do cebulki dodać pokrojoną dynię i dusić wszystko około 10 minut.
3. W osobnym garnku podgrzać bulion i dodać do niego podsmażoną dynię. Gotować przez 5 minut i doprawić do smaku solą i pieprzem. Zestawić z ognia i zmiksować na gładką masę.
4. Na suchą rozgrzaną patelnię wsypać pestki słonecznika i prażyć przez 2-3 minuty.
5. Zupę przelać na talerze, ozdobić śmietaną i prażonymi pestkami słonecznika

Smacznego :) 

 
© 2009 Gimnazjum nr 1 w Jaśle
Webmaster