Gimnazjum nr 1 w Jaśle

Witaj Święty Mikołaju!

 

 

 6 grudnia świętujemy popularne ,,Mikołajki? czyli Dzień Świętego Mikołaja. Znana jest nam opowieść, która mówi, że Święty Mikołaj przybywa zza kręgu polarnego. Posiada nawet adres na dalekiej północy Finlandii, gdzie trafiają wysyłane przez dzieci listy, pozostawione na parapecie. Prezenty, na które tak bardzo oczekują, pojawiają się w ich domach w nocy z 5 na 6 grudnia, dlatego po przebudzeniu czeka na nich wielka niespodzianka. Innych krajach również dzieci i dorośli czekają na Świętego Mikołaja. We Włoszech prezenty rozdaje złośliwa i brzydka wróżka ? Befana. Pełni tę samą rolę, co święty Mikołaj. Dzieci oczekują prezentów od Befany w noc z 5 na 6 stycznia w Święto Trzech Króli. Befana jest staruszką z długim, zakrzywionym nosem. Ubrana jest w postrzępione i brudne rzeczy. Głowę ma przewiązaną szalem lub chustką. Lata na miotle, wchodzi do domów przez komin i zostawia w skarpecie prezenty. Dzieci, które chcą się jej przypodobać powinny zostawić na stole przed snem mandarynkę, pomarańczę lub kieliszek wina. Dzieciom mówi się, że jeżeli nie będą grzeczne, to wiedźma Befana włoży im do świątecznej skarpety węgiel, popiół, cebulę lub czosnek.
Dziadek Mróz ? postać z rosyjskiego folkloru, odpowiednik Świętego Mikołaja, z którym czasem bywa mylony. Dziadek Mróz pojawia się na Nowy Rok, żeby wręczać dzieciom prezenty. Jego żoną jest Starucha Zima. Od świętego Mikołaja odróżniają go: futrzana czapa lub uszanka, a jego długi do pięt kożuch może być nie tylko czerwony, ale także błękitny lub srebrny; jest przepasany sznurem, a nie pasem. Podpiera się kosturem i na nogach ma walonki, a jego broda jest na ogół bardzo długa. Jego sanie ciągnie trojka, podróżująca po ziemi. Może mu towarzyszyć wnuczka ? Śnieżynka . Do domu wchodzi przez drzwi, nigdy przez komin. Prezenty może wręczyć osobiście, albo zostawić pod choinką.
W Szwecji wszyscy czekają na Jul Tomte. Kiedyś był ponoć brzydkim trollem i dopiero w XIX wieku przybrał obecny wygląd. Rozdaje prezenty, a do skarpet zawieszonych przy kominku przyczepia również karteczki z wierszykiem ? zagadką.
Do holenderskich dzieci Święty Mikołaj ? Sinter Klaas przychodzi już 15 listopada. Do Amsterdamu przypływa na małym statku, a później na siwym koniu wyrusza w objazd po mieście. Wita go burmistrz oraz tłumy mieszkańców. Pomocnicy ? paziowie rozrzucają pierniczki i cukierki. I tak do 5 grudnia napełnia słodyczami buciki dzieci ustawione na parapetach okien. Natomiast w wigilię prezenty dostają wszyscy.
Niemieckie dzieci nazywają Mikołaja świątecznym gościem  ? Weinachtsmann. Przychodzi do nich dwa razy w roku: 6 grudnia wkłada upominki do ustawionych przy łóżku bucików oraz obdarowywuje je w Wigilię.
Do naszej szkoły także zawitał Święty Mikołaj z Orszakiem, który obdarowywał słodyczami i drobnymi upominkami. Udało się nam nawet zrobić mu zdjęcie, mimo że bardzo się spieszył do domów pełnych grzecznych dzieci :)

Maria Kołodziej, Aleksandra Stęgowska

 

Ocalic od zapomnienia. Projekt

 

Jasielska Liga Naukowa z Lotosem przyciągnęła wielu miłośników wiedzy z Gimnazjum nr 1 w Jaśle. Jednym z pasjonatów historii jestem ja - Dominik Zbaraża, uczeń klasy I d. W tym roku szkolnym razem z moim kolegą Łukaszem Kiełtyką ,pracujemy twórczą i dającą wiele satysfakcji, metodą projektu. Temat, z którym zmagamy się , ma pokazać, że młodym ludziom nieobojętne jest własne miasto, dlatego też chcemy ocalić od zapomnienia nagrobki. Naszym opiekunem naukowym jest pani Leokadia Wróbel - nauczycielka historii w naszej klasie. Gdy w październiku ruszyła edycja Jasielskiej Ligi z Lotosem ,mieliśmy gotowy pomysł, ale nikłą wiedzę na temat wybranej metody. Wtedy to spędziliśmy sporo czasu, aby gruntownie poznać zasady pracy metodą projektu naukowo - badawczego. Brzmiało to dumnie i ambitnie, dlatego  z zapałem poznawaliśmy szczegóły przedsięwzięcia. Dziś wiemy już, jakie zadania mamy wykonać. Otrzymaliśmy bardzo konkretne instrukcje. Wiemy jakie są cele naszego projektu i jakie efekty ma przynieść jego realizacja. Aby nie popełnić błędu, by fachowo podejść do czyszczenia i renowacji, zorganizowaliśmy spotkanie z kamieniarzem. Poznaliśmy metody pracy związane z renowacją nagrobków, a następnie wspólnie na Starym Cmentarzu wybraliśmy te nagrobki, którym można nadać nowy blask. Przed przystąpieniem do prac udokumentowaliśmy groby i wykorzystując piękną listopadową pogodę, wykonaliśmy pierwsze prace konserwacyjne. Na każdym oczyszczonym grobie zapaliliśmy charakterystyczny znicz identyfikujący nasz projekt. W okresie zimowym podejmiemy próbę ustalenia personaliów zmarłych i w miarę możliwości, skontaktujemy się z rodziną. W planach mamy także nawiązanie współpracy z pracownikami Muzeum Regionalnego w Jaśle i konserwatorem zabytków z muzeum krośnieńskiego. Dalsze prace renowacyjne ruszą dopiero na wiosnę.Tymczasem pracujemy nad logo naszego projektu, którym będziemy sygnować wszystkie dokumenty. Zainteresowaliśmy się też grobem Alojzego Metzgera, byłego burmistrza naszego miasta. Wiemy, że Jasło wiele mu zawdzięcza, a stan jego nagrobka jest fatalny. Mając na uwadze to, jak troszczył się o warunki lokalowe jasielskich szkół, chcielibyśmy choć w tak niewielki sposób mu podziękować.Przed nam jeszcze wiele dni pracy, ale jesteśmy pełni zapału i chęci do działania, a wsparcie, które otrzymujemy od naszego opiekuna naukowego oraz całej społeczności szkolnej Gimnazjum nr 1 w Jaśle, pokazuje nam,że nasza praca ma sens.

 

 

Światowy dzień walki z HIVAIDS

 

 

29 listopada odbyła się w naszym gimnazjum międzyszkolna olimpiada wiedzy o Hiv/ Aids zorganizowana przez  Powiatową Stację Sanitarno - Epidemiologiczną w jaśle. Ideą olimpiady było poszerzenie wiedzy młodzieży z zakresu zakażeń wirusem HIV i zespołu chorobowego AIDS oraz promowanie zdrowego stylu życia wolnego od zachowań ryzykownych. Trzyosobowe drużyny ze szkół gimnazjalnych z terenu Miasta Jasła rozwiązywały test z zakresu HIV/AIDS.  Zwycięską drużyna okazała się drużyna z naszego gimnazjum  w składzie: Monika Dziecic, Diana Mosoń i Katarzyna Piekarz z klasy III e. II miejsce zajęła drużyna Gimnazjum nr 2 w Jaśle, III miejsce przypadło Gimnazjum nr 5 w Jaśle a IV Gimnazjum nr 4 w Jaśle.

Serdecznie gratulujemy. 

 

 


 

 

 

Jak zainteresować rówieśników muzyką Fryderyka Chopina?

Nazywam się Michał Babiarz. Jestem uczniem kl. Id Gimnazjum nr 1 w Jaśle. W październiku dowiedziałem się, że władze mojego miasta zaproponowały pilotażowy program dla zdolnych uczniów w ramach Jasielskiej Ligi Naukowej z Lotosem. Moje zainteresowania, uzdolnienia i osiągnięcia zainspirowały mnie, by odpowiedzieć na wyzwanie. Dziś jestem już autorem indywidualnym, czyli samodzielnie realizującym projekt naukowo- badawczy, ale zanim do tego doszło musiałem dokładnie poznać na czym polega praca tą metodą. Dowiedziałem się, że proces dydaktyczny opiera się na samodzielnym dochodzeniu do wiedzy i zdobywaniu nowych umiejętności, że musi być realizowany według ściśle określonych kryteriów , i że wymaga ogromnego zaangażowania z mojej strony. W mojej głowie zrodziła się następująca refleksja. Od piątego roku życia gram na fortepianie. Skończyłem z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną   w Jaśle i nadal kontynuuję naukę gry na fortepianie, uwielbiam muzykę, a szczególnie tę skomponowaną przez Fryderyka Chopina, ale jednocześnie wiem, że moi rówieśnicy zupełnie się tym nie interesują. A może jestem w błędzie?  Jest możliwość ,żeby to zbadać i ewentualnie podjąć próbę zaradzenia tej sytuacji. Tematem przewodnim mojego projektu stała się muzyka, a całość zatytułowałem? Jak zainteresować  rówieśników muzyką Fryderyka Chopina??

Więcej…
 

Serwis Prasowy Urzędu Miasta Jasła - Jasielska Liga z Lotosem

Proste pytania, trudne odpowiedzi

 

W jaki sposób gra w szachy łączy w sobie sport, naukę i sztukę? Co zrobić gdy świnka-skarbonka już nie wystarcza? Jak wykorzystywana jest matematyka w architekturze naszego Miasta? ? to tylko kilka projektów z którymi zmierzą się w najbliższym czasie młodzi badacze z Jasielskiej Ligii Naukowej z LOTOSEM. 235 uczniów z jasielskich szkół podstawowych i gimnazjów realizuje w sumie 91 projektów.

Tematyka projektów jest niezwykle różna, począwszy od przewrotnych: ?Dlaczego jajko nie śpiewa?, poprzez humanistyczne: ?Jak język angielski stał się jednym z najpopularniejszych języków na świecie?, a skończywszy na matematycznych: ?Jakie bryły geometryczne były wykorzystywane w architekturze miasta na przestrzeni ostatniego wieku??. - Trzeba jednak podkreślić, że wszystkie te projekty zostały zgłoszone przez uczestników Ligii i dostosowane do wieku młodych badaczy ? mówi Aleksandra Dacyl, kierownik Wydziału Oświaty UMJ.

W projekcie uczestniczy 235 uczniów: 44 uczniów nauczania początkowego, 74 uczniów klas IV-VI, 117 uczniów gimnazjów. W sumie w ciągu roku szkolnego 2013/2014 prowadzonych będzie 91 projektów: 43 projekty ze szkół podstawowych i 48 projektów z gimnazjów. Nad Ligowymi Zespołami Badawczymi czuwa 44 Opiekunów Ligii.

Jasielska Liga Naukowa z LOTOSEM jest pilotażowym projektem edukacyjnym realizowanym w roku szkolnym 2013/2014 w szkołach podstawowych i gimnazjach przez Miasto Jasło w partnerstwie z GRUPĄ LOTOS. Jego celem jest identyfikacja uzdolnień, talentów i zainteresowań uczniów szkół podstawowych i gimnazjów w Jaśle, kształtowanie naukowego myślenia i postaw badawczych oraz promocja metody projektowej w edukacji.

W ramach Jasielskiej Ligi Naukowej z LOTOSEM uczniowie jasielskich szkół podstawowych i gimnazjów wykonają pod opieką nauczycieli małe projekty naukowe i badawcze z różnych dziedzin wiedzy, które zostaną poddane ocenie specjalistów i nagrodzone przez Burmistrza Miasta Jasła i Grupę LOTOS.

List intencyjny w sprawie współpracy i partnerstwa pomiędzy Miastem Jasłem i Grupą LOTOS, podpisany został 14 czerwca 2013 r. W liście tym zadeklarowano wkład finansowy, organizacyjny i rzeczowy w realizację projektu, współpracę merytoryczną oraz promocję działań i rezultatów projektu.

Szczegółowe informacje o projekcie można uzyskana stronie www.jaslo.pl (po prawej stronie znajduje się baner Jasielskiej Ligii Naukowej z Lotosem).

UMJ

 


Strona 18 z 82
© 2009 Gimnazjum nr 1 w Jaśle
Webmaster