Gimnazjum nr 1 w Jaśle

Jak jaślanie upamiętniają ważne wydarzenia i postacie swojego miasta?

Jasielska Liga Naukowa z Lotosem stała się platformą, na której pasjonaci i młodzi naukowcy mogą zaprezentować swoje zainteresowania. Nie inaczej było z nami- uczennicami jasielskiego Gimnazjum nr 1- Anną Zając i Kamilą Garnczarską.
Od pewnego czasu interesujemy się historią Jasła oraz jego mieszkańców,  a także tym, w jaki sposób zostali upamiętnieni przez potomnych. Niestety, podczas codziennych spacerów po mieście zauważyłyśmy, że niewiele osób zwraca uwagę na różne tablice i pomniki. Naszym projektem postanowiłyśmy to zmienić.
Zaczęłyśmy więc zbierać książki, przeszukiwać Internet i bibliotekę w poszukiwaniu informacji o rozmaitych formach pamięci, jakimi jaślanie starali się zachować pamięć o zasłużonych członkach społeczeństwa. Następnie chciałyśmy skłonić ludzi do zastanowienia się nad historią swojego miasta. W tym celu przeprowadziłyśmy ankietę z wieloma pytaniami mogącymi pomóc w zweryfikowaniu swojej wiedzy, oraz w celu jej poprawy wykonałyśmy gazetkę ścienną pt.: ,,Szlakiem słynnych jaślan?.
Odkryłyśmy, że wiele pomników i obelisków znajduje się w miejscach związanych z osobami, którym owe formy pamięci były poświęcone. Dla przykładu, obelisk Teodora Bernadzikiewicza znajduje się w jasielskim parku, którego ten pan był założycielem. Natomiast pomnik poświęcony żołnierzom Armii Krajowej umieszczono w miejscu dawnego więzienia, z którego odbito w czasie okupacji hitlerowskiej 66 więźniów.
Kolejnym krokiem w celu dokumentacji naszej pracy oraz oceny stanu form pamięci było zrobienie zdjęć najbardziej znanych pomników i tablic.
Wierzymy, że nasza praca przyczyni się do popraw zarówno wiedzy jaślan, jak i pielęgnacji pamięci o słynnych mieszkańcach miasta.


 

Konkurs tłumaczenia poezji niemieckojęzycznej 2014

Drodzy nauczyciele ? germaniści, drodzy uczniowie i  wszyscy rozwijający talent naszych podopiecznych!

15 maja 2014 r. odbyła się VII edycja Powiatowego Konkursu Tłumaczenia Poezji Niemieckiej ?Eine Perle unter den Gedichten? w którym wzięło udział 23 uczniów powiatu jasielskiego.
Jego celem jest przede wszystkim popularyzacja poezji niemieckiego obszaru językowego, rozwijanie wśród uczniów wrażliwości na poezję oraz doskonalenie umiejętność pracy ze słownikiem.
Jest nam niezmiernie miło, że podjęliście się tego niełatwego zadania, jakim jest tłumaczenie poezji. Opiekunom gratulujemy tak ambitnej młodzieży. W tym roku przygotowaliśmy dla uczestników wiersz pt. ?Hallo Fr?hling ? so viel Sonne!? którego autorką jest Elisabeth Kreisl.
Podczas konkursu każdy uczeń otrzymał kartkę z oryginalną wersją wiersza i miał do dyspozycji 60 minut na jego przetłumaczenie. Ułatwieniem była możliwość skorzystania ze słownika.
Ocenie podlegają : poprawność leksykalna i gramatyczna, indywidualna interpretacja utworu oraz odpowiedni dobór słów w kontekście.
O terminie rozdania nagród organizatorzy poinformują telefonicznie.
       

 

Wyniki XV Powiatowego Konkursu Matematycznego dla kl. III

Przedstawiamy wyniki Powiatowego Konkursu Matematycznego dla kl. II. szczegółowe informacje zostaną przesłane do szkół. Uroczyste wręczenie nagród odbędzie się w czerwcu o czym poinformujemy telefonicznie.

Gratulujemy.

L.p.kodzadania zamkniętezadania otwartełącznieMiejsce
1.40101020I
2.39101020I
3.591019II
4.3810919II
5.3110919II
6.179918III
7.49918III
8.329817IV
9.2671017IV
10.439716V
11.168816V
12.359716V
13.159615Wyróżnienie
14.207815Wyróżnienie
15.3777,514,5Wyróżnienie
16.2777,514,5Wyróżnienie
17.188614 
18.37714 
19.419514 
20.1185,513,5 
21.1967,513,5 
22.5167,513,5 
23.866,512,5 
24.4784,512,5 
25.5284,512,5 
26.2266,512,5 
27.77512 
28.496612 
29.2865,511,5 
30.965,511,5 
31.107411 
32.555611 
33.5455,510,5 
34.2954,59,5 
35.3345,59,5 
36.2354,59,5 
37.36459 
38.1335,58,5 
39.4554,58,5 
40.6718 
41.44437 
42.53257 
43.2433,56,5 
44.233,56,5 
45.12516 
46.14415 
47.21415 
48.46415 
49.25404 
50.3020,52,5 
  

 

 

Symetria wokół nas

 ,,Symetria jest ideą, za pomocą której człowiek stara się od niepamiętnych czasów ogarnąć myślą i tworzyć porządek, piękno  i doskonałość.?

Herman Weyl

Wyruszamy w poszukiwaniu symetrii...

Jesteśmy uczennicami kl. 1g Gimnazjum nr 1 w Jaśle. Początkiem roku szkolnego, na lekcji matematyki pani poinformowała nasza klasę o projektach w ramach Jasielskiej Ligi Naukowej z Lotosem  Stwierdziłyśmy, że weźmiemy w tym udział i naszym tematem będzie symetria. Naszą pasją jest fotografowanie, a podczas wielu wypraw fotograficznych udało się nam zauważyć, że obiekty są symetryczne. Bardzo się tym zainteresowałyśmy, dlatego postanowiłyśmy sprawdzić czy występuje ona we wszystkich dziecinach. Znalazłyśmy ją szczególnie w przyrodzie, architekturze, chemii oraz w przedmiotach codziennego użytku. Celem naszej pracy jest uświadomienie , na przykładzie wykonanych przez nas zdjęć, że symetria znajduje się wokół nas, jest widoczna we wszystkim , co nas otacza. Naszym pierwszym zadaniem było odszukanie symetrii w architekturze naszego miasta i okolicach. Postanowiłyśmy wybrać się na spacer ,w trakcie którego zrobiłyśmy zdjęcia takich budowli jak Urząd Miasta czy kościół Farny. Kolejnym pomysłem było poszukanie symetrii w naszych domach. To wyzwanie okazało się łatwe, gdyż symetrię można ją znaleźć nawet w sztućcach, okularach czy śrubce. Następnie zajęłyśmy się szukaniem symetrii w przyrodzie ożywionej. Znalazłyśmy ją nie tylko w kielichach kwiatów, czy liściach drzew, ale również u zwierząt.  Nawet nasze domowe pupile ją posiadają, co było dla nas zdumieniem, bo nigdy wcześniej nie zwróciłyśmy na to uwagi. Końcowym zadaniem było wykonanie albumu fotograficznego, w którym znalazły się zdjęcia, wykonane przez nas na rzecz poprzedniego zadania. Został on przeznaczony do użytku szkolnego na lekcjach matematyki i biologii. Fragmenty wykonanych przez nas zadań zaprezentowałyśmy na forum naszej klasy, co zaciekawiło rówieśników. Zaprezentowałyśmy również wykonany przez nas album ze zdjęciami symetrii.   Prezentacja multimedialna, którą przygotowałyśmy, poszerzyła naszą wiedzę a także wiedzę koleżanek i kolegów.

zapraszamy do obejrzenia części naszej pracy:

Symetria wokół nas. Projekt

Chciałybyśmy podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do powstania naszego projektu, udzielając nam wielu wskazóek i rad, bez których pewnie nie byłybyśmy w stanie go wykonać.

Aleksandra Polak, Maja Rusek

 

?Co zrobić gdy świnka ? skarbonka już nie wystarcza?.

Relacja Olgi Błażowskiej

Wspólnie z kolegą z klasy Mateuszem Ciołkoszem zainspirowani przez p. Ewę Warchoł, przystąpiliśmy do pracy nad projektem pt.
?Co zrobić gdy świnka ? skarbonka już nie wystarcza?. Uznaliśmy, że przedstawienie skutecznych metod pracy pomnażania pieniędzy będzie interesujące, a nam samym i odbiorcom naszej prezentacji pozwoli zgłębić tajemnice ekonomii.
Zebraliśmy informacje dotyczące inwestowania pieniędzy w lokaty bankowe oraz zapoznaliśmy się z ofertą tych lokat w bankach lokalnych. Dokonaliśmy analizy porównawczej dla lokaty na 5000 zł i wybraliśmy najkorzystniejszą lokatę.

Kolejnym zadaniem, z którym się zmierzyliśmy było przeprowadzenie wywiadów z pracownikami banku i kantoru oraz ze złotnikiem.

Poniżej przedstawimy część naszej dotychczasowej pracy.

Zapraszamy do obejrzenia filmu.

Rozmowa z dyrektorem Banku PKO BP S.A


 

 

 


Strona 12 z 87
© 2009 Gimnazjum nr 1 w Jaśle
Webmaster