Gimnazjum nr 1 w Jaśle

Nasze tradycje. Andrzejki

Czym są popularne ,,andrzejki"? To nic innego jak wieczór wróżb. W nocy z 29 na 30 listopada, czyli tuż przed świętem św. Andrzeja, organizowane są zabawy, które mają poprzedzić czas zadumy jakim jest adwent. Św. Andrzej jest patronem zamążpójścia, zatem andrzejki są świetną okazją dla wszystkich młodych ludzi do poznania swojej miłosnej przyszłości. W ten dzień możemy się dowiedzieć kiedy staniemy na ślubnym kobiercu , jakie imię będzie nosiła osoba , którą poślubimy oraz jaki będzie miała charakter. A wróżby andrzejkowe naprawdę różnorodne i każdy znajdzie coś dla siebie.

Lanie wosku

Roztopiony wosk należy przelać przez dziurkę od klucza do miski z zimną wodą. Następnie za pomocą lampki trzeba rzucić cień na ścianę. Z cienia możemy odczytać swoją przyszłość

Buty

Zabawa w ,,buty" polega na tym, aby wszystkie niezamężne osoby ustawiały swoje buty w wężyku z końca domu do drzwi. Osoba, której but pierwszy dojdzie do drzwi, jako pierwsza weźmie ślub.

Serce i szpilki

Z papieru wycinamy serce i z jednej strony wypisujemy znane mam imiona damskie lub męskie- w zależności dla kogo się wróży. Następnie odwracamy papierowe serce tyłem do osoby której wróżymy. szpilkę należy ,, na oślep" wbić w serce. Imię na które trafimy, będzie imieniem wybranka lub wybranki.

Karteczki z imionami

Przed snem na małych karteczkach zapisujmy imiona znanym nam chłopców/dziewcząt i wkładamy pod poduszkę. Rano, zarz po przebudzeniu, wyjmujemy jedna kartkę spod poduszki.

Kubeczki

Odwracamy kubki do góry dnem i wkładamy pod nie przedmioty: monetę, klucz, pierścionek , kostkę cukru. Jeśli wylosujemy monetę - czeka bogactwo, klucz - przeprowadzka, pierścionek - szynki ślub, a cukier - dużo szczęści w życiu

Kiedyś wróżby andrzejkowe miały wyłącznie matrymonialny charakter, teraz jest to zabawa dla każdego. Dlatego bawmy się i wróżmy, aby miło spędzać czas z rodzina i przyjaciółmi

 

Ania Golec, Wiktor Nowacki 3g



 

 

Szkolny Konkurs ,,Formy Ochrony Przyrody"

13 grudnia 2017 r. o godz. 13.30 odbędzie się X Szkolny Konkurs ,,Formy Ochrony Przyrody", organizowany przez Szkolne Koło LOP.

Wymagania konkursowe:

- województwo podkarpackie ( formy ochrony przyrody),

- definicje form ochrony przyrody,

- rezerwaty biosfery w Polsce,

- parki narodowe w Polsce ( tabela)

Zapraszamy do udziału w konkursie uczniów gimnazjum oraz klasy VI i VII szkoły podstawowej. Zapisy u nauczycieli biologii do kończ listopada.

Materiały do konkursu: formy ochrony przyrody ,rezerwaty biosfery w Polsce, Parki Narodowe w Polsce, definicje, definicje2, definicje3

 

 


 

 

11. Listopada – odzyskanie przez Polskę niepodległości

Narodowe Święto Niepodległości (11 listopada) to święto państwowe, w którym Polacy świętują aby upamiętnić rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę w 1918 roku po 123 latach zaborów austriackich, pruskich i rosyjskich. W tym roku świętujemy obchody 99 rocznicy odzyskania niepodległości.

Jak współcześnie Polacy obchodzą to święto?

Święto Niepodległości jest dniem wolnym od pracy i szkoły. W tym dniu organizowane są różne parady, marsze czy koncerty patriotyczne. 11 listopada obchodzone jest w całej Polsce. Praktycznie każde miasto na własny sposób celebruje odzyskanie niepodległości w 1918 roku. Ludzie wychodzą na ulicę by oglądać różne defilady historyczne. Dzień Niepodległości świętujemy także w sposób aktywny - 11 listopada odbywają się różne imprezy sportowe, m.in. Bieg Niepodległości. Uczestnicy tego wydarzenia mają do pokonania 10 km, a bieg rusza punktualnie o godzinie 11:11.

A młodzież?

Pewnie młodzież pomaga w organizacji różnych koncertów i parad z okazji 11 listopada, biorą w nich czynny udział. Lecz na pewno wiele młodych ludzi nie traktuje tego ważnego dla polaków święta poważnie. Spędza go przed komputerem, telewizorem lub innymi współczesnymi zjadaczami czasu. Nie zdają sobie sprawy z tego co się wydarzyło 99 lat temu i jaki to ma wpływ na nasze współczesne życie, na to kim jesteśmy, gdzie żyjemy. A jesteśmy Polakami i żyjemy w Polsce.

Droga młodzieży, może za rok to święto będzie dla ciebie wyjątkowym i w sposób szczególny upamiętnisz, już wówczas 100 rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości, i tego Ci życzymy.

Faustyna Polar i Zuzanna Mazur 3c

Uroczysta Akademia - galeria zdjęć

zdjęcia Kamila Gajda


 

 

 

 

Zmiana terminu konkursu

Uwaga!

Konkurs  Matematyczny im. H. Steinhausa odbędzie się we wtorek 12 grudnia

 



 

Co zrobić, żeby uczniowie chętnie czytali lektury szkolne?

Rozważania młodej czytelniczki.

Zacznijmy od pytania w jakim celu w ogóle powstały lektury szkolne? Uważam, że zostały wprowadzone do szkół, po to, aby zainteresować nas literaturą z różnych epok, aleprzede wszystkim ksiażką i samym czytaniem. Zwróćmy uwagę na to, że w kanonie lektur nie ma tylko jednego rodzaju utworów. Są tam  powieści historyczne, fantastyczne, obyczajowe, dramaty, bajki, nowele, wiersze i wiele innych. Każdy znajdzie coś dla siebie. Dobrze, ale czy to oznacza, że szkoła chce nam na siłę znaleźć hobby? Z początku tak się może niektórym wydawać, że nauczyciele chcą nas nauczyć szablonowego myślenia, ale nie o to chodzi. Czytanie jest tak samo ważne jak matematyka lub fizyka i uczy również wielu przydatnych rzeczy. Na pewno czytanie samo w sobie wzbogaca nasz język, przez co n wypowiedzi są ciekawsze, kształtuje też naszą wyobraźnię, poszerza wieszę o świecie ,a przede wszystkim uczy analizowania i samodzielnego myślenia. Dlaczego więc przeważająca liczba naszych kolegów i koleżanek ze szkoły nie lubi ich czytać? Myślę, że jest wiele odpowiedzi na to pytanie.

Po pierwsze czasy się zmieniły. Na pewno wiele młodych ludzi usłyszało od swojej babci lub mamy "O! Ja też przerabiałam to w szkole!"? Większosć szkolnych lektur to klasyki, które są wpisane do programu, żebyśmy poznali historię i kulturę naszego lub innego państwa,ale czasem trudno odnieść treści  w nich zawarte, do współczesnych realiów. Oczywiście ważne jest, abyśmy potrafili rozmawiać na różne, także historyczne tematy, jednakże aby stać się miłosnikiem literatury, każdy uczeń powinien odkryć w czytaniu przyjemnosć, a to jest bardzo trudne, kiedy jest zobowiazany do czytania książek z ubiegłych wieków.

Po drugie wieloma uczniami kieruje sceptyczne nastawienie. Często po prostu się nam nie chce lub kierując się opiniami innych, rezygnujemy z czytania. Negatywne odczucia zwiazane z czytaniem wynikają też z faktu, że wielu z nas było przymuszanych do czytania. Często nauczyciele w młodszych klasach szkoły podstawowej polecali prowadzić dzienniczki głośnego czytania, a rodzice skrupulatnie to kontrolowali. Kiedy czytanie staje się przymusem, trudno oczekiwać, by młody człowiek widział w książce rozrywkę i przyjemność.

W jaki sposób w takim razie zmotywaować uczniów do czytania lektur szkolnych? Przede wszystkim należy dawać dobry przykład. W domu, w którym sięnie czyta, nie wyroście entuzjasta literatury. Ważnym jest również, by lektury odpowiadały zainteresowań młodzieży, aby uczniowie pokochali samo czytanie. Oczywiście, poziom czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży nie wzrośnie z dani na dzień, ale warto próbować, zachęcać i motywowac do odkrywania piękna literatury i mądrosci płynącej z ksiażek.

Zuzanna Patryn


 

 

 


JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL
© 2009 Gimnazjum nr 1 w Jaśle
Webmaster